Polski rynek HoReCa

Polski rynek HoReCa

Klient potrzebował kompleksowego i aktualnego obrazu segmentu restauracyjnego na rynku HoReCa w Polsce, aby lepiej zrozumieć zachowania konsumentów oraz potrzeby dostawców usług gastronomicznych. Celem badania było dostarczenie precyzyjnych danych, które umożliwią skuteczne planowanie strategii rozwoju i optymalizację oferty w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Potrzeby klienta

Badanie polskiego rynku HoReCa, stanowiło część większego opracowania pt. „Rynek HoReCa w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju”. Badanie skupiało się na jednym z segmentów HoReCa – na segmencie restauracyjnym (Re).

Podejście badawcze

Wyniki badań dostarczyły precyzyjnej informacji na temat segmentu restauracyjnego rynku HoReCa z dwojakiej perspektywy: dostawców produktów i usług gastronomicznych oraz ich konsumentów. Podstawą przeprowadzonej analizy rynku stały się 2 badania: 1. B2B – badania z osobami zarządzającymi placówkami gastronomicznymi w Polsce. 2. B2C – badania zachowań i preferencji konsumentów, którzy spożywają posiłki poza domem. Badanie B2B objęło lokale w sześciu kategoriach: restauracja hotelowa restauracja pizzeria bar fast food kawiarnia/herbaciarnia pub/bar alkoholowy. W ramach każdej z kategorii przeprowadzono po 100 wywiadów, co łącznie pozwoliło na zbadanie sytuacji w 600 placówkach. Natomiast badanie B2C wykonano na reprezentatywnej próbie 600 dorosłych Polaków.

Przeprowadzone badania pozwoliły uzyskać informacje w zakresie m.in.: charakterystyki i oferty placówek gastronomicznych w Polsce wielkości i dynamiki sprzedaży realizowanej w tych placówkach oceny sytuacji na rynku gastronomicznym i przewidywań na przyszłość kosztów prowadzonej działalności konsumpcji alkoholu.

Wyniki pokazują, że prawie co trzeci konsument korzysta z usług gastronomicznych przynajmniej raz w tygodniu. Do lokali gastronomicznych konsumenci wybierają się głównie z powodów towarzyskich, spędzają tam czas podczas spotkań ze znajomymi, jednak rzadko z powodu wyjątkowych okazji. Popularne jest również spożywanie alkoholu przy posiłkach, na co wskazała połowa badanych. Najczęściej wtedy wybierane są wtedy piwo i wino, następnie wódka lub też wódka zmieszana w drinku. Badania B2B pokazały, że oferta polskich lokali gastronomicznych opiera się głównie na serwowaniu dań tradycyjnej kuchni polskiej oraz kuchni typu fast food. Jest to zgodne z preferencjami konsumentów w zakresie deklarowanych najczęściej wybieranych pozycji z menu.

Edyta Mazurek

Customer Success Manager

Wybrane case studY