Community online: źródło insightów konsumenckich. Jak konsumenci wybierają systemy podłogowe?

W poszukiwaniu insightów konsumenckich – online community. Sprawdziliśmy, jak konsumenci wybierają systemy podłogowe

Jednym z ważniejszych pytań, przed jakimi współcześnie staje branża badawcza, jest: jak zbliżyć się do świata konsumenta, aby poznać jego realne potrzeby i oczekiwania wobec danej kategorii produktowej oraz jak wykorzystać realne doświadczenia konsumentów w efektywnym budowaniu marki. Pozyskanie tych informacji jest możliwe mi.n. dzięki zastosowaniu narzędzia online community.
Narzędzie wykorzystaliśmy, by zrealizować potrzeby klienta. Producent systemów podłogowych, potrzebował danych, które umożliwią mu poznanie konsumentów, ich procesów decyzyjnych oraz informacji pozwalających na lepsze dopasowanie strategii marketingowej do oczekiwań grupy docelowej.

Potrzeby klienta

Jedna z głównych międzynarodowych agencji badawczych pracująca na zlecenie producenta systemów podłogowych, zwróciła się do nas z prośbą o wsparcie badawcze przy realizacji badania wśród konsumentów kupujących podłogi. Zasadniczym celem projektu było zrozumienie, na co konsumenci zawracają uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz jak skutecznie budować przekaz marketingowy w komunikacji z grupą docelową.

Online community to społeczność internetowa reprezentująca typowych przedstawicieli grupy docelowej dla danej kategorii produktowej. Wchodzą oni w interakcje: mogą publikować posty, materiały wizualne, brać udział w dyskusji czy wykonywać konkretne zadania wskazane przez moderatora. Online community zakłada uczestnictwo w społeczności w dłuższym okresie czasu, co umożliwia pełne zaangażowanie uczestników w dyskusję i daje możliwość pozyskania kreatywnych pomysłów dotyczących budowania strategii marketingowej.

Podejście badawcze

Badanie online community obejmowało dyskusję online trwająca przez okres 6 tygodni, w ramach której uczestnicy wykonywali zadania wskazane przez moderatora i wspólnie dyskutowali na zadane tematy. W każdym kraju w społeczności online uczestniczyło 10 respondentów. Dyskusja prowadzona była przez doświadczonego moderatora.

W tego rodzaju badaniach niezwykle dużą wagę należy przykładać do wieloetapowej i profesjonalnej rekrutacji. Uczestnicy zaproszeni do badania, muszą nie tylko spełniać określone kryteria demograficzne czy dotyczące decyzji zakupowych, ale też wykazywać się kreatywnością i postawą aktywną w dyskusji online. Nasz doświadczony rekruter zweryfikował kompetencje komunikacyjne potencjalnych uczestników. Dzięki temu wszyscy uczestnicy aktywnie uczestniczyli w życiu społeczności online przez cały okres trwania badania.

W efekcie badania klient otrzymał cenne insighty i kreatywne pomysły dotyczące komunikacji marketingowej z grupą docelową.

Wyniki pozwoliły lepiej zrozumieć, co jest istotne dla konsumentów przy wyborze systemów podłogowych oraz jak skutecznie dostosować przekaz marketingowy do ich potrzeb. Dzięki zaangażowaniu uczestników online community udało się pozyskać pogłębione informacje dotyczące motywacji zakupowych i oczekiwań wobec marek. Klient uzyskał także konkretne rekomendacje dotyczące budowania strategii komunikacyjnej w obu krajach. Projekt umożliwił opracowanie bardziej trafnych, lokalnie dopasowanych działań marketingowych.

Edyta Mazurek

Customer Success Manager

Wybrane case studY