Made in Poland 4.0 Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych przedsiębiorstwach polskich

Made in Poland 4.0 Jak przebiega cyfrowa transformacja w średnich i dużych przedsiębiorstwach polskich

Nasz klient, globalna firma technologiczna specjalizująca się w tworzeniu zaawansowanego oprogramowania dla biznesu – Comarch, m.in. w obszarach ERP, finansów, telekomunikacji i ochrony zdrowia; przygotowując plan działań marketingowych, chciał oprzeć je o rzetelne i użyteczne informacje pozyskane zgodnie z zasadami metodologii naukowej.

Potrzeby klienta

Raport z badania miał być nie tylko środkiem przekazu marketingowego, ale i źródłem wiedzy na temat aktualnej sytuacji oraz wyzwań, z jakimi borykają się duże i średnie przedsiębiorstwa w zakresie transformacji cyfrowej. Badanie miało dostarczyć firmie Comarch unikalnych danych, opinii i doświadczeń menedżerów odpowiedzialnych za cyfryzację. Kluczowe było zrozumienie, jak przedsiębiorstwa postrzegają wdrażanie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, oraz jak przygotowują się do zmian prawnych, np. związanych z KSeF i raportowaniem ESG.

Podejście badawcze

  • Nasi badacze przeprowadzili wielowątkowe badanie ilościowe (CATI) na próbie 149 menedżerów odpowiedzialnych za obszar IT.
  • Uzupełniono je badaniem jakościowym z wykorzystaniem pogłębionych wywiadów telefonicznych (TDI), które przeprowadzono z 15 menedżerami z dużych i średnich firm w celu pozyskania bardziej szczegółowych informacji.
  • Zastosowanie dwóch uzupełniających się metod badawczych pozwoliło na szczegółowe zrozumienie zarówno specyfiki, jak i skali problemów i wyzwań, z którymi borykają się przedsiębiorstwa.

Dzięki realizacji projektu Comarch zyskał dogłębną wiedzę na temat aktualnego stanu cyfryzacji w przedsiębiorstwach oraz kluczowych wyzwań związanych z wdrażaniem nowych technologii i dostosowywaniem się do zmian legislacyjnych. Co więcej, wspólnie stworzony raport cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony mediów jak i środowiska branżowego.

Wyniki projektu pokazały, że cyfryzacja w polskich przedsiębiorstwach jest procesem złożonym. Choć firmy dążą do automatyzacji i usprawniania procesów, nadal napotykają na znaczące przeszkody, takie jak kwestie bezpieczeństwa i integracji systemów. Równocześnie, pomimo dostrzegania potencjału nowych technologii, jak sztuczna inteligencja, ich praktyczne zastosowania są jeszcze na wczesnym etapie rozwoju. Badanie uwidacznia także, że adaptacja do nowych regulacji, w tym przepisów dotyczących KSeF czy raportowania ESG, postępuje powoli, a tradycyjne metody pracy, takie jak obieg dokumentów w formie papierowej, nie są rzadkością.

Edyta Mazurek

Customer Success Manager